Bahaneler kader değildir
Tarih tekerrürden ibarettir derler. İslam tarihi incelendiğinde, özellikle Ehl-i Beyt'in hayatında bugüne ayna olacak, ibret alınacak pek çok misal bulunabilir. İşte Sıffin Savaşından bir sahne: Halifelik isteğini, Hz. Osman'ın katillerinin teslimi bahanesinin arkasına gizleyen Muaviye, Hz. Ali'nin hilafetini de aynı gerekçeyle kabul etmemişti. Bu, Hz. Ali'ye karşı girişilen Sıffin savaşının temel nedenidir.Sıffin Savaşında Hz. Peygamber'in, "Seni asi bir grup öldürecektir" dediği Ammar b.Yasir şehit edilmiştir.Hz. Ammar'ın öldürülmesi Şamlılar arasında büyük etki yarattı. Abdullah b. Amr, Muaviye'ye gelerek, "Resulullah'ın (sav) hakkında, 'seni asi bir grup öldürecektir' buyurduğu kişiyi öldürdük" dedi.Muaviye, Hz. Peygamber'in hadisini duymasına rağmen Abdullah b. Amr'a şu cevabı vermiştir:"Sus, onu biz mi öldürdük? Onu Ali ve arkadaşları öldürdü. Onu buraya getirdiler ve kılıçlarımızın önüne attılar" (Müsned-i Ahmed, c.2, sayfa 207; Musannef, Abdurrezzak, c.2, sayfa 206)Kurtubi'nin rivayetine göre, Hz. Ali bu bahaneyi duyunca:"Buna göre, Hamza'yı da Resûlullah (sav) öldürdü. Çünkü O'nu savaşa o götürmüştü" (İkd'ul Ferid, c.4, sayfa 343) demişti.Muaviye'nin yaptıklarının vebalini başkalarında arayan ve kendini hatasız gören bu ruh hali karşısında Hz. Ali'nin ona cevabı biz Müslümanlara ibretlik bir örnektir.Hatırlanacaktır, Kerbela faciasında da, Hz. Peygamber'in 'oğlum' dediği Hz. Hüseyin'i, Hz. Hüseyin'in imamlığı ile arkasında namaz kılan ve O'nu öldürmekte Allah rızasını umanlar şehit etmişti. Sebep, sarhoş Yezid'in halifeliğine olan isyandır. Yani, Hz. Hüseyin batıla karşı kıyam etmeseydi öldürülmeyecekti.Bu mantık, karşısındakini hatalı görüp kendini temize çıkarma ahlakıdır ve İslam ceza hukukunda yer alan suçun kişiselliği ilkesine de terstir.Büyük bir Soma acısı yaşadık. 301 insanımız bir anda yok oldu, ocaklara ateş düştü.Söyler misiniz, "kaderdir" ya da "girmeselerdi ölmezlerdi" gibi bir mantık yürütmenin Muaviye zihniyetinden ne farkı var?Şu anda Türkiye'deki maden ocaklarının hemen hemen tamamında aynı facianın yaşanacağı kadar ilkel şartlarda çalışıldığı vurgulanıyor.Tedbirsizlik kader olarak algılanmakta. Soma sadece bir örnek. Türkiye'de hangi sahaya bakarsanız bakın kurumlar bitmiş, insan ahlakı ciddi bir çöküntüye uğramış, ekonomi iflas etmiş?Kişiler bahanelerin arkasına sığınmadan meydana gelen vahamette kendi hatası varsa bunu telafi edecek ahlaki hamideyi gösterebilmelidir.
Editörün Seçtikleri